Monday, April 23, 2012

Jozan Menjengah Panggung Pula?


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pengunjung Infinitesane. "Mega Monday" hari ini adalah tentang Jozan.

Siapa yang tak kenal dengan Jozan? Mungkin dia tidak ada TV atau bukan warganegara Malaysia. Jozan adalah gabungan nama 2 pelawak paling panas di Malaysia. Keserasian mereka memang telah diketahui ramai apabila pertama kali digabungkan di Raja Lawak musim pertama dengan diberi nama YOYO. Memang tak best nama tu, hahaha. Tak ingat? lihat video dibawah:





Lihat sahaja di youtube. Taip sahaja Johan Zizan atau Jozan, sangat banyak video mereka menandakan populariti mereka yang berada di puncak ketika ini. Selepas Raja Lawak, meskipun tidak merangkul gelaran juara, tetapi populariti mereka melebihi populariti juara Raja Lawak semusim dengan mereka. Mungkin kerana Jozan yang lebih muda dan lebih terkini berbanding dengan juara Raja Lawak pertama yang lebih berusia dari mereka. Dan kerana itu, mereka mendapat rancangan "talk show" mereka sendiri yang turut diberi nama "Jozan".

Disebabkan populariti mereka dan keserasian mereka sangat menambat hati penonton Malaysia, mereka terus mendapat "takhta" pengacara Raja Lawak musim ke-2 mengambil alih tugas Sharifah Shahira dan terus "bertakhta" sehingga ke musim-6 baru-baru ini. Dan selepas lima musim mengemudi Raja Lawak, tiada tanda-tanda mereka meninggalkan "takhta" tersebut sepertimana Aznil Hj. Nawawi yang berhenti mengacara Akademi Fantasia selepas musim ke-5 dan hanya kembali mengacara rancangan tersebut pada musim terakhir. Mungkin kerana Jozan lebih dinamik dan tidak menggunakan skrip yang sama berulang-ulang kali? Tapi tak adil kalau nak bandingkan dua rancangan yang sangat berbeza genrenya.

Mereka bukanlah sebuah kumpulan tetap, mereka masih mempunyai komitmen masing-masing yang tersendiri. Mungkin ini lebih baik dan selamat kerana Jozan tak akan dibubarkan kerana ia bukanlah kumpulan sebaliknya hanya nama yang digunakan mereka semasa bekerja bersama-sama. Johan dengan komitmen lakonan dan penyampai radio. Manakala Zizan juga aktif dalam lakonan, tetapi tak selalu bergandingan bersama Johan. Zizan juga turut merakam beberapa single bersama artis lain selaku rappers mereka. Zizan juga mengacara rancangan Melodi.

Namun, baru tadi saya dapati bahawa ada satu filem yang bertajuk "Uncle Usin". Dah pun ditayangkan di pawagam, tapi saya tak tahu menahu pun tentangnya. Kurang publisiti? Sangat mengejutkan kerana populariti Jozan selayaknya filem ini patut mendapat lebih publisiti. Itu berdasarkan populariti pelakon. Oh, sebelum terlupa, Nabil turut berlakon dalam filem ini. Bagaimana pula dengan kualiti filem tersebut? Layakkah mendapat publisiti besar-besaran? Menurut kakiwayang.com, cerita ini sangat mengecewakan, tak lawak dan sebagainya. Saya belum tengok jadi saya tak tahu filem ini best atau tidak. Kalau benar tak best, maka patutlah tiada publisiti besar-besaran.

Ini adalah trailer yang saya jumpa di youtube. Jadi, buatlah pilihan anda. Nak tengok atau tidak.


Akhir sekali, sebelum saya mampir, ingin saya tegaskan bahawa kita memang patut menyokong industri perfileman kita. Namun, pihak produser pun patutnya kenalah hasilkan filem yang betul-betul berbaloi untuk penonton belanjakan wang mereka. Bukannya saya maksudkan dengan bajet yang terlalu tinggi, cuma hasilkanlah cerita yang ada isi yang menarik dan sebagainya. Memang tak mengapa kalau sekali-sekala buat cerita yang santai dan rileks, tapi bila dah terlalu banyak filem seperti itu, kadangkala penonton jadi bosan. Saya masih ingat satu-satunya filem yang hampir membuatkan saya menangis di pawagam dan ianya filem Malaysia, filem 1957: Hati Malaya. Meskipun filem tersebut mungkin menggunakan bajet yang lebih tinggi dari filem Uncle Usin, tetapi saya bukanlah 100 peratus tersentuh dengan efeknya, namun saya tersentuh dengan lakonan mereka.

Sekian, jumpa lagi.
Wassalam.

dari,
K-tea.

p/s: Gambar dari sini. Artikel di Metro, sini.
pp/s: Minggu ini, filem The Avangers keluar. Macam best je kan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Malaysia Super League