Friday, April 20, 2012

Fitnah Facebook

Assalamualaikum dan selamat datang ke "Berkat Jumaat" hari ini. Hari ini saya akan mengambil sedikit sahaja masa anda kerana saya jangkakan bahawa entri hari ini tidak panjang.

Bila saya katakan fitnah facebook pada tajuk entri kali ini, mesti anda terbayangkan tentang fitnah-fitnah orang terhadap orang lain. Yang mampu memporak porandakan hidup orang lain. Namun kali ini bukannya itu fitnah yang saya maksudkan. Yang saya maksudkan kali ini adalah fitnah daripada syarikat facebook itu sendiri!



Semalam, semasa saya selesai mengupload video Santino Marella di facebook (sini), saya ingin melihat hasil upload saya. Namun begitu, mata saya tertarik kepada iklan di bahagian kanan facebook "interface". Saya terkejut apabila nama Zoru Sama, iaitu rakan serumah saya dahulu ada disitu. Yang lebih mengejutkan saya, ianya adalah iklan arak! (Heineken) Rakan saya itu sudah tentu seorang muslim. Namun, namanya di facebook bukanlah berbunyi arab. Ianya lebih kepada Jepun(?). Oleh sebab itu, mungkin facebook sewenang-wenangnya menggunakan nama rakan saya itu untuk menjana keuntungan. Lihat sahaja gambar dibawah sebagai bukti:


Lihat di bahagian iklan di sebelah kanan



Gambar close-up


Lagi dua nama itu adalah rakan facebook saya yang bukan beragama Islam. Tetapi saya masih tak dapat menentukan kesahihannya bahawa mereka klik "like" pada page "Heineken" tersebut.

Sejujurnya saya sangat kecewa dengan tindakan facebook ini. Di mana agaknya boleh saya laporkan perkara ini?


"Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada azab kubur, aku berlindung denganMu daripada azab neraka jahanam, aku berlindung denganMu daripada fitnah kehidupan dan kematian dan berlindung denganMu daripada Al-Masih Dajjal".


Sampai disini sahaja entri saya, jumpa lagi esok InsyaAllah.

Jumpa lagi,
Wassalam.

dari,
K-tea.
p/s: Doa selepas membaca tasyahud akhir sebelum Salam diambil dari sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Malaysia Super League