Wednesday, September 16, 2009

¡Happy birthday a mi madre! (Versi Malayu di bawah)

My mother held me when I was very little
That night mi padre ask me that whether I have wish somebody birthday or not. Then I realize that the day was my mother's birthday! I have format my computer and my reminder have lost. Immediately, I wish my mother happy birthday. The title up there is Spanish, just try to use it. This entry is also to answer my friend about my relationship with my mother.

My friend always try to defend himself by saying that he always contact his mother. Actually he is also use his phone credit to contact his 'friends'. He know that my credit is enormously many(because I always show to him). He know that I never top up because of my credit finish. I always top up because the credit have expired. So, my credit is gaining every time I top up. Sometime, he purposely called his mother in front of me(like I care). But he always hiding when he is calling his 'friends'. I wonder why? He know that it is really hard to see me called anybody. Let me ask him back. Is it really the only way to pleased our mother? Is his mother same just like my mother? Does he think that I don't love my mother?
Eating Durian with my mother recently.
Actually I know that heaven is under mother feet (Means that if we devoted our mother, heaven is the reward). The way I express my love is not through my credit, brother. Don't you know(of course you don't know) that my mother's birthday last year, I wrote a song for her? I have to told you because you think that I'm a cold-hearted person. And I always told you(many times) that when I was in a holiday, and at my home, my mother always ask me to sing and I never refuse that. Actually I have tried to chat with her when I was in matriculation college. At the end, neither me or my mother don't know what else can we talk about. We end up our conversation in 1 or 2 minutes. Got it now? I have tried.

As a conclusion, I know that I love my mother and I hope she know that. Same goes to my family. I know I loved them and I hope they know. I know I am a silent person. I didn't talk much. But there is so many ways to express our love, not just through our credit. I'm not being a greedy even my credit is plenty. I share it with my mother, and my sister and you know that right? I am a shy person and I am not a type that going to climb a mountain and shout I love my mother(just a metaphor) and I know my mother know what type of person I am. I am different with my other siblings and she know that. I think it is more pleasing her to be a useful person in the future and always don't forget her. Even if we don't be a useful person, I'm pretty sure she will still love us. What important, she know we never forget her and love her. It's abstract. You can't see that.

Versi Melayu

Malam itu bapa saya bertanya saya samada saya telah mengucapkan kepada seseorang selamat hari lahir atau tidak. Kemudian saya baru teringat hari itu adalah hari lahir ibu saya. Saya baru format komputer saya dan reminder saya telah pun hilang. Dengan kadar segera, saya mengucapkan selamat hari lahir kepada ibu saya. Tajuk di atas adalah dalam bahasa Sepanyol, saja cuba guna. Entri ini juga untuk menjawab segala andaian terhadap hubungan saya dengan ibu saya.

Rakan saya selalu mempertahankan dirinya dengan mengatakan yang dia selalu berhubung dengan ibunya. Sebenarnya dia juga selalu menggunakan kredit telefonnya untuk selalu berhubung dengan 'temannya'. Dia tahu kredit saya terlampau banyak(sebab saya selalu tunjukkan kepadanya). Dia tahu saya tak pernah menambah nilai sebab kredit saya habis. Saya selalu menambah nilai kerana kredit saya telah pun sampai tarikh luputnya. Jadi kredit saya meningkat setiapkali saya menambah nilai. Kadang-kala dia sengaja menelefon ibunya di hadapan saya(saya tak kisah pun). Tapi bila dia menelefon 'temannya' dia selalu menyorok. Kenapa agaknya ya? Dia tahu adalah amat sukar untuk melihat saya menelefon sesiapa. Biar saya tanya dia semula. Adakah dengan sentiasa menghubungi ibu kita dapat menyenangkan hatinya? Adakah ibunya sama seperti ibu saya? Adakah dia menganggap saya tak sayang ibu saya?

Sebenarnya saya tahu yang syurga di bawah tapak kaki ibu. Namun cara saya mengekspresikan kasih sayang saya bukanlah melalui kredit telefon. Tahu tak(confirm tak tahu) yang hari lahir ibu saya tahun lepas saya ada buatkan lagu untuknya? Saya terpaksa beritahu anda kerana anda menganggap saya seorang berhati dingin. Saya juga selalu memberitahu anda(banyak kali) yang bila saya di rumah, mak saya selalu menyuruh saya menyanyi dan saya tak pernah menolaknya dan saya lakukan dengan ikhlas. Sebenarnya saya pernah mencuba untuk berbual dengan ibu saya ketika di matrikulasi. Akhirnya, saya dan ibu saya tak tahu apa yang hendak dibualkan. Perbualan kami hanya berlangsung selama 1 atau 2 minit sahaja. Faham? Saya dah pun cuba.

Kesimpulannya, saya tahu saya sayang ibu saya dan saya harap dia tahu saya sayang dia. Sama juga dengan keluarga saya. Saya tahu saya sayang mereka dan saya harap mereka tahu. Saya sedar saya seorang pendiam, saya tak banyak bercakap. Tapi banyak lagi cara untuk mengekspresikan sayang kita, bukannya hanya dengan kredit. Saya pun bukannya tamak walaupun kredit saya banyak. Saya berkongsi dengan ibu dan adik saya, anda tahu kan? Saya seorang yang pemalu dan saya bukanlah jenis pergi atas gunung dan menjerit "Aku sayang ibu aku"(metafora sahaja) dan saya tahu ibu saya faham saya ini orang yang macam mana. Saya berbeza dengan adik-beradik saya yang lain dan ibu saya tahu itu. Saya rasa apa yang menyenangkan hatinya ialah menjadi orang yang berguna dan jangan melupakannya. barulah sejuk perut ibu mengandung. Kalau kita jadi orang yang rosak pun saya agak pasti dia masih sayang kita. Apa yang penting, (bukan kerjasama, dalam hal ini)dia tahu kita tak pernah melupakannya dan sentiasa menyayanginya. Ia adalah suatu yang abstrak dan tak boleh diukur dengan kredit.


p/s: Al-fatihah kepada arwah kakek saya pada gambar pertama.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Malaysia Super League