Sunday, October 11, 2009

Laporan raya saya...(English version below)



Assalamualaikum dan selamat sejahtera saya ucapkan kepada sesiapa sahaja pengunjung InfiniteSane. Sepatutnya minggu lepas saya nak update blog saya. Tetapi, nampaknya tidak diizinkan Allah, saya demam agak berat Sabtu dan Ahad lepas. Lepas itu, seminggu saya rasa malas hendak postkan entri di blog ini. Alhamdulillah, hari ini saya sudah sihat. Rasulullah ada bersabda: "Demam adalah luapan Neraka Jahannam, oleh itu dinginkan ia dengan air" (Riwayat al-Bukhari). Semoga saya diberi kesihatan agar dapat menunaikan ibadat dengan selesa.

Baiklah, intro dah selesai, sekarang saya nak teruskan dengan apa yang saya nak laporkan iaitu kisah-kisah syawal, walaupun hari ini ialah 22 syawal 1430. Tapi seperti yang saya ceritakan, banyak kisah yang berlaku pada cuti hari raya lebih kurang 2 minggu lepas. Sebelum saya terlupa, saya terpaksa menggunakan huruf rumi kerana rakan-rakan sebilik mengadu tidak dapat membaca kerana ada yang keluar "coding" atau petak sahaja. Saya agak terkilan sebenarnya. Tetapi tak mengapalah, saya akan letakkan juga jawi, tetapi tidak banyaklah. Sekadar "pengingat". Itulah nasib jawi. Sepatutnya setiap komputer atau komputer riba yang hendak dijual di Malaysia mestilah boleh membaca dan menulis jawi didalamnya. Sekarang zaman komputer. Jadi, jawi juga perlu bergerak seiring dengan kemajuan teknologi. Okey, lari topik lagi.

Pada hari sabtu, 29 ramadhan 1430H, saya tiba di rumah saya kira-kira dalam pukul 3 rasanya, sebaik sahaja saya masuk ke dalam rumah, abang dan adik saya sedang mengemas rumah. Kakak saya sedang mengemas bilik, dan macam biasalah, ibu saya sedang memasak di dapur. Sebaik sahaja saya menunaikan solat zuhur, saya terus bergegas mendapatkan tangga di belakang rumah. Pada malam sebelum itu, saya ada chatting dengan kakak saya, katanya "balik ini jangan lupa bersihkan kipas". Itulah yang saya lakukan. Saya pun bersihkan kipas. Selepas itu, saya ada tolong sikit-sikit mengemas dan memasang langsir baru, bapa saya ada mengatakan bahawa "Rasa macam nak menangis saja sebab sudah bertahun-tahun langsir di rumah tidak bertukar, macam tak percaya saja". Tahun-tahun sebelum ini hanya bergilir-gilir dengan langsir tahun sebelumnya. Jadi agak lain sedikitlah raya tahun ini. Gambar saya ada, tapi saya tak dapat meletakkan di sini sebab adik saya berpakaian seksi, dan tidak menutup aurat. Jadi saya tidak mahu letakkan dia di sini. Malam itu, pengumuman raya menyebut, raya pada esok hari.

Berjaya jumpa gambar solo saya
1 Syawal 1430H. Yang ini saya boleh sertakan gambar. Pagi 1 Syawal di Klang memang penuh. Penuh dengan warga Bangladesh. Kali ini lebih ramai dari tahun sebelumnya. Semasa saya sedang duduk di surau tersebut, terlintas di fikiran saya untuk belajar bahasa Bangladesh. Keluarga Pak Long dari Johor turut bersolat di sana. Sebelum berangkat ke kampung sebelah ibu saya,(hanya di Sementa, Kapar masih dekat Klang lagi) kami seperti biasa bermaafan di pagi raya dan pada masa yang sama, dapat duit raya dari yang telah bekerja.(bapa dan abang saya) Selepas itu, kami beraya di Sementa.
Minta Maaf dengan abah
Minta maaf dengan mak
3 Syawal beraya di kampung Pasir Panjang, 5 Syawal beraya di Sungai Buaya, 7 Syawal tengok abang saudara bertunang. Itu sahaja boleh saya laporkan, saya sekarang sedang berasa terkilan atas sebab-sebab tertentu, nanti entri seterusnya saya cerita. Assalamualaikum dan jumpa lagi.

English version

I'm sorry because in this version, I will only write a summary about my Aidilfitri report up there. And if you already notice, I've put new gadget at top of the sidebar, so that if there is any malay or other language you don't understand, you may find the meaning.
Okay, intro paragraph, I supposed to post this entry a week ago, but I have a heavy fever on last weekend.But now I'm well. I hope and pray for my well so that I can perform ibadah with comfortable.

1st paragraph, I have to wrote this in roman letter since a few of my friends computer cannot identify the letter, only boxes and coding were appeared. Since this country is claimed as a Islamic country, they should provide a computer that compitable with jawi alphabet in each of computer sold in Malaysia.

2nd paragraph, story about a day before Aidilfitri. I went home that day and do some chores with other family member.

3rd paragraph, 1 Syawal, many Bangladesh worker pray at my place until there is people didn't manage to solat there because it is too full. I wish I can speak Bangladesh. My uncle's family was also solat at my place, after that we forgiving each other and visiting my mother's kampung at Sementa.
Get "Duit Raya" from my father
Ask forgiveness from my mother
4th paragraph, 3rd Syawal visiting my father kampung at Pasir Panjang, 5th Syawal visiting my uncle at Sungai Buaya (literally mean "crocodile river", Kowai ne...), and 7th Syawal attending my cousin's engagement ceremony. That's all I can report, now I'm feeling a little down on a few reason. I will story that later in my next entry. Assalamualaikum and see you...
Ask forgiveness from my oniisan

p/s: Once again, I've put new gadget at top of the sidebar, so that if there is any Malay or other language you don't understand, you may find the meaning.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Malaysia Super League