Sunday, March 7, 2010

Pesanan untuk Din Beramboi dan Bahasa Melayu (2 dalam 1)

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم
*masih dalam mood malas

hamba sebenarnya tak mengerti mengapa sejak kebelakangan ini tulang hamba terasa berat sahaja(berat tulang). Sebenarnya, ini bukanlah entri yang hamba janjikan dalam entri sebelum ini, kerana entri tersebut berbahasa Inggeris. Lagipun, kan hamba dalam mood malas menulis. Baiklah, terus sahaja ke isi entri ini.

Hamba memang sangat gemar dengan komedi walaupun hamba bukanlah seorang yang humor walaupun adakalanya hamba cuba untuk berlawak, tapi tak kelakar. Hahaha... Oleh kerana itu, hamba sering memuat turun sawancara dan drama sebabak di podcastnya. Rakan hamba bilang hamba ini sawan dek kerana sering mendengar sawancara. Memang hamba sangat meminati Din Beramboi. Tapi baru-baru ini hamba dengar sawancara bertarikh 23/02/2010 yang bertajuk "Ahli Fikir", ada satu perkara yang sangat perlu diperbetulkan. Dalam satu ayatnya, ada menyebut tentang air musoffa. Tapi dia tidaklah menyebut air musoffa, dia menukarnya kepada air musafrin. Tapi, jelasnya dia merujuk kepada air musoffa kerana dia katakan tentang ditulis atas pinggan dan sebagainya. Anda dengarlah sendiri di bawah nanti hamba lampirkan.

Komen hamba?

Air musoffa yang tulis atas pinggan tu ayat Al-quran. Memang kalau encik Din Beramboi yang minum air penerang hati itu, mungkin tak berkesan kerana ayat Al-quran itu adalah mujarab kepada orang yang mempercayainya sahaja. Namun, mungkin Din Beramboi tak perasan kot masa bergurau itu. Itu sahaja yang hamba ingin tegurkan.

Cerita kedua ialah tentang Pertandingan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu. Dengan secara tiba-tiba, hamba tertarik tentang berita pertandingan itu. Seronok tengok orang luar negara cakap bahasa melayu. Teringat dahulu bahasa Melayu menjadi lingua franca di bumi nusantara ini. Cari di youtube, tak banyak yang dapt, tapi dapatlah tengok peserta rusia, australia buat persembahan. Tiba-tiba petang tadi termimpi buat sambutan 10th anniversary debut di Jepun. Jumpa V6, borak dengan Inohara, tapi dia tak berapa faham bahasa Inggeris yang hamba tuturkan. Maksudnya disini, Bahasa Melayu mampu untuk pergi jauh andainya kita sendiri berbangga dengan bahasa melayu kita. Satu lagi, hamba rasa yang sebetulnya, istilah bahasa Malaysia kurang tepat, bahasa Melayu lebih tepat. Di Amerika, menggunakan bahasa Inggeris, bukannya Bahasa Amerika. Itulah contohnya. Akhir sekali, esok hari Isnin, ramai-ramailah kita beli Utusan Malaysia kerana ada Utusan Melayu, surat khabar jawi. Beli Utusan hari Isnin sahaja bagi sesiapa yang tak berminat dengan Utusan sebagai sokongan kita dengan jawi...

p/s: maaf andai entri ini berserabut, hamba sedang berserabut kepala otak ini. Namun memikirkan tentang blog ini yang jarang hamba update dan minggu ini punya khutbah Jumaat pun hamba tak update di blog hamba satu lagi, blog "Iqbal Nasir Di Khutbah Jumaat". Maaf atas keserabutan ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Malaysia Super League